Search
  • georginakartyas

Te tudsz úgy guggolni, mint egy gyerek?

A guggolás az egyik alap funkcionális mozgásmintánk, amit a mindennapi élet során is gyakran alkalmazunk (leülés/felállás) valamint a legtöbb edzésen is előszeretettel alkalmazzák, így nem árt a helyes technikára figyelni, hogy ne okozzon később problémákat.


Guggolás megfigyelése során információt kapunk arról, hogy milyen a boka, térd, csípőízület mobilitása, milyen az alsó végtag izmainak állapota valamint a törzs megfelelő helyzetének kontrollja. Így nem véletlen, hogy nálam a mozgásszervi állapotfelmérés egyik alap vizsgálata a guggolás kivitelezésének megfigyelése/értékelése.


Ha megnézel egy kisgyereket, látni fogod, hogy mennyire könnyedén, helyesen guggol le és akár órákat is eljátszik ebben a pozícióban. Aztán az évek során az életmódunknak köszönhetően ha nem figyelünk oda, egyre csökken az ízületeink mobilitása, kialakul egy sor kompenzáció és sokszor bizony helytelen mozgásmintával fogjuk kivitelezni a feladatok ami pedig további problémákhoz fog vezetni.


Sokszor jön a kérdés, hogy akkor mégis meddig jó guggolni, ártalmas-e a teljes guggolás?!


A szervezetünk számára az lenne a legoptimálisabb, ha felnőtt korunkra is meg tudnánk tartani az ízületeink teljes mozgástartományát és helyes technikával az ég világon semmilyen gondot nem fog okozni az időnként kivitelezett teljes guggolás, sőt érdemes törekedni rá, hogy ne veszítsük el ezen képességünk.

Ha viszont erősítő edzésről van szó (főleg nagy súlyokkal) akkor én is ajánlom a térd vonaláig történő guggolást! És ami még nagyon lényeges, csak akkor guggolj súllyal, ha jó mozgásmintával, gond nélkül végre tudod hajtani a feladatot. Amennyiben ez nem megy saját testsúllyal, első lépésként mindenképp meg kell tanulni a helyes technikát illetve egyes esetekben érdemes szakemberrel megnézetni, hogy miért nem megy megfelelően a kivitelezés.


No, de nézzük akkor, hogyan néz ki egy helyesen kivitelezett guggolás: - A lábak nagyjából vállszélességű terpeszben vagy ennél kicsit szélesebben legyenek (egyéni adottságok miatt lesznek akik szűkebben és lesznek akik szélesebben tudnak guggolni), a lábfejek előre vagy enyhén kifelé nézzenek - Ereszkedés közben, lassan, kontrolláltan engedd magad hátra, mintha leülnél egy székre. A testsúlyod helyezd a sarkadra - Törzsedet tartsd neutrális helyzetben - Térdeid és lábfejeid egy irányba nézzenek, a 2 combod ne dőljön egymás felé - A térdeid lehetőleg ne előzzék meg a lábfejeid


Most pedig állj fel, keress egy tükröt és figyeld meg hogyan guggolsz!!!!

2 views0 comments

Recent Posts

See All