Search
  • georginakartyas

Az a csodálatos kötőszövet (fascia)



Ebben a blogban szeretnék egy kicsit részletesebb leírást adni a kötőszövet (trendi nevén fascia) kialakulásának folyamatairól, funkciójáról, hogy érthetőbb legyen miért is ez a lenyűgöző szövet került az utóbbi években a kutatások középpontjába és miért használjuk, mi mozgásterapeuták, a munkánk során nagy előszeretettel a kötőszövetes terápiákat!?!


Az emberi egyedfejlődés során a megtermékenyítés után gyors sejtosztódás indul meg és pár héten belül kialakulnak úgynevezett csíralemezek. Ebből három van: külső (ektoderma), középső (mezoderma), belső (entoderma) és ezekből alakul ki minden a szervezetben.


A külső csíralemezből fejlődik ki:

  • Idegrendszer

  • A szem, fül, orr érzéksejtjei

  • Bőr és függelékei

  • Mell mirigyes szövete

  • Fogíny

  • Agyalapi mirigy

A középső csíralemezből fejlődik ki:

  • Kötőszövet és a végtagok, valamint a törzs csontjai

  • Erek és burkolataik

  • Vesék

  • Herék és petefészek

  • Nemi szervek vezetékei

  • Lép

  • Mellékvesekéreg

  • Szívburok, mellhártya, hashártya

A belső csíralemezből fejlődik ki:

  • Emésztő és légzőrendszer, a húgyhúlyag hámsejtjei

  • Pajzsmirigy, mellékpajzsmirigy, dobüreg, mandulák, csecsemőmirigy hámsejtjei

Mindez azért fontos számunkra, mert gyakorlatilag mind a külső, mind a belső csíralemez a középső csíralemezbe nő bele. Ebből adódik tehát, hogy a kötőszövet mindenhol ott van, mindent beburkol.


Kötőszövetnek nevezünk minden kollagén tartalmú szövetet. (ín, szalag, izompólya, hártyák, sövények, szervtokok, ízületi tokok, csonthártya stb. )


Ezek alapján nézzük, hogy milyen funkciókat is lát el a fascia:

  • Mindent befed, burkol és ezáltal struktúrát ad (izmokat, izomrostokat, belső szerveket, idegrendszert)

  • Testtájakat, izmokat, szerveket összeköt egymással

  • Nyújthatóságának köszönhetően erőt raktároz és közvetít

  • Részt vesz a tápanyag ellátásban, folyadékszállításban, anyagcserében

  • Sok receptor található benne így információ átvivő/továbbító feladata is van

  • Benne tárolódik a bennünk lévő víz jelentős része

  • Benne található a test zsírtartalmának 50%-a

Ha azt nézzük, hogy a testünk 70%-a víz, aminek nagyrésze a kötőszövetben tárolódik és hozzá adjuk még a kötőszövet szárazanyag tartalmát (kb. 20%) jól látjuk, hogy gyakorlatilag a testünk egy nagy vizes fascia.


Normális esetben a kötőszövet egyes rétegei rugalmasak, el tudnak csúszni egymáson, de a kevés folyadékbevitel és a mozgásszegény életmód hatására az alapállománya sűrűvé válik az egyes rétegek összetapadnak (adhéziók keletkeznek) így a kollagén rostok nem tudják a mozgási energiát eltárolni. Könnyen sérülékennyé válik, elszakadhat vagy egyszerűen csak több energiát igényel a mozgás. Ilyenkor rosszabb lesz a keringés, kialakulhatnak kompenzáló mozgások és egy idő után akár fájdalmat is generálhatnak ezek a folyamatok. Gyakori lehet az ödémák kialakulása.


A kor előrehaladtával is csökken a szövet közötti folyadék, nő a bomlástermékek mennyisége, a sejtlebontó/megújító folyamatok is lassulnak így idősebb korban nő a sérülésveszély és nehezebb a mozgás kivitelezése.


A kutatások alapján adhéziók leggyakrabban a medencében és a hasüregben alakulnak is. Mindez nem is olyan meglepő, ha megnézzük, hogy az életünk hány százalékát töltjük ülő pozícióban vagy mozdulatlan helyzetben. (gondoljunk akár az alvásra)

És természetesen egy sérülés trauma után kialakult hegek jelentősen tudják növelni a kötőszöveti problémákat.


Mivel egy nagy fasciánk van, ami mindent összeköt mindennel így az is lehet, hogy egy nem jól működő rész akár egy tőle távolabbi helyen fog problémát okozni. Ha egy makacs, semmire nem javuló dologgal állunk szemben érdemes ilyen szempontok alapján holisztikusan vizsgálni az egész testet.


Mindezek után szerintem mindenkinek egyértelművé válik, hogy a kötőszövetünk állapota alapjaiban határozza meg az életminőségünket!


Ahhoz, hogy jól működjön ez az egész rendszer ezeket a dolgokat teheted:

  • Mozgás, mozgás, mozgás….

  • Megfelelő folyadékbevitel

  • Megfelelő táplálkozás (adalékanyagoktól mentes, kerülve a feldolgozott élelmiszereket, sok nyers zöldség, gyümölcs - lehetőleg szezonális legyen -, kevesebb tej és gluténbevitel)

  • Kevesebb stressz

  • Kiegyensúlyozott lelki állapot

Kialakult probléma esetén pedig ma már számos terápiás lehetőség áll rendelkezésre! Érdemes még időben elcsípni a dolgot, amíg még könnyebben kezelhető!


Örömteli mozgást kívánok!!!


Foto: Thomas W. Myers

31 views0 comments

Recent Posts

See All